Przemierzając Europę największą część czasu spędzam w samochodzie. Dlatego też również dla własnej potrzeby przygotowałem kompletny przewodnik po głównych europejskich trasach. Warto poświęcić kilka minut przed podróżą, aby uniknąć niechcianych kosztów i zapoznać się z płatnymi odcinkami oraz obowiązującymi ograniczeniami. Chyba nikt nie lubi płacić mandatów. Znajdziecie tutaj aktualne cenniki opłat,  limity prędkości oraz informacje o miejscach wypoczynkowych.

Opłaty za autostrady

Zacznijmy od tego co interesuje Nas najbardziej, czyli komu i ile musimy płacić. Opłaty za autostrady to zazwyczaj największy wydatek tuż obok paliwa, dlatego warto się zastanowić, czy czasem nie lepiej zmienić trasę i nawet dołożyć kilometrów, aby ostatecznie jednak obniżyć koszty. Do dyspozycji mamy zazwyczaj 3 podstawowe warianty autostrad:

  • Autostrady darmowe – jak się łatwo domyślić, na tych drogach nie ponosimy żadnych opłat, więc takie lubimy najbardziej. Brak opłat za autostrady istnieje aż w 11 krajach!
  • Autostrady z płatnymi odcinkami – takie jak znamy z własnego podwórka, czyli z Polski. Chyba najmniej ulubiona forma opłat, choćby ze względu na często zatłoczone bramki. Dla osób, które często jeżdżą autostradami również najdroższa forma podróży. Co ciekawe, mimo że wydaje się, iż mamy drogie autostrady, to na tle Europy w systemie odcinkowym okazują się najtańsze.
  • Autostrady z winietami – mój ulubiony system płatności. Płacisz raz i jeździsz ile chcesz. Zazwyczaj istnieje kilka wariantów winiet w zależności na jaki okres chcemy je wykupić. Najlepiej zapytać o to w punkcie, w którym będziemy kupować winietę. Zazwyczaj będzie to pewnie tuż przed granicą lub na pierwszej stacji po jej przekroczeniu. Możemy winiety kupić również jeszcze w Polsce, ale wydaje mi się, że mogą nas kosztować nieco więcej, choć pozwolą zaoszczędzić czas i ewentualny stres, jeśli wolimy być w 100% gotowi na wyprawę.

Ciekawostka:

  1. Hybrydowa Portugalia – w tym kraju możemy wybrać czy chcemy kupić winietę, czy wolimy płacić za przejechany odcinek
  2. Norwegiaautostrady są darmowe, ale… płatne są niektóre dojazdowe drogi. Ot taki haczyk.

Ważne !!! Nawet na darmowych autostradach mogą Nas spotkać dodatkowe opłaty w przypadku przeprawy przez most, tunel lub prywatny odcinek drogi. Ceny autostrad oraz innych przejazdów nie są ujednolicone, więc mogą się one znacznie różnić. Na przykład tunel pod Mont Blanc kosztuje 45,20 euro! Oczywiście za auto osobowe. Choć tunel znacznie skraca trasę, to jednak jak widać kosztuje niemało.

Limity prędkości

Gdy już zapłacimy za autostrady, to dobrze byłoby wiedzieć, co w tej cenie możemy na nich robić. Jak szybko możemy jeździć, aby nie dołożyć do naszego interesu kolejnych kosztów w postaci mandatów. A wierzcie mi na słowo, że za kilka kilometrów za dużo, mogą nas skasować kilkaset euro. Niezbyt miłe to uczucie. Lepiej wydać sumę na jakieś przyjemności. Także jeśli ktoś lubi szarżować na drodze, to jednak radzę zachować umiar. Choć patrząc na poniższą grafikę, jest jedno miejsce, gdzie możemy wcisnąć but w podłogę i poczuć prawdziwą wolność, a mowa tutaj o Niemczech, gdzie nie obowiązują na autostradach (zazwyczaj) żadne limity. Taki oto mały raj dla kierowców. My też nie mamy czego się wstydzić, gdyż mamy jedne z najszybszych autostrad, na których są ograniczenia, a w Polsce wynosi ono 140km/h. Tak szybko mogą jeździć jeszcze tylko Bułgarzy.

Limity prędkości

Ważne !!! W niektórych krajach limity nie są stałe i dozwolona prędkość uwarunkowana jest od warunków pogodowych. Choć nikt nie lubi ograniczeń, to jednak ze względów bezpieczeństwa jest to dobre rozwiązanie. Warto również zapoznać się z wymaganym wyposażeniem samochodu. W okresie zimowym poza gaśnicą, apteczką i kamizelką, może być wymagane również posiadanie łańcuchów na koła.

Zmienne limity prędkościBezpieczeństwo na autostradach

O ile jakość dróg jest coraz lepsza, a samochody coraz bezpieczniejsze, to jednak wciąż wypadków nie brakuje. Najgorsze są oczywiście te śmiertelne w skutkach. W niektórych krajach liczby te przyprawiają o dreszcze. Jak miło, że Polska jest jednak bliżej dołu tabeli (20 na 27 państw). W czołówce niestety są kraje, gdzie mieszkańcy są znani ze swojego temperamentu, tak więc najwięcej wypadków ma miejsce w Hiszpanii i we Włoszech. Z własnego doświadczenia dodam tyle, że Włosi naprawdę jeżdżą paskudnie, a ilość obitych aut stojących na ulicach jest ogromna. Zresztą pod tym względem Francja jest bardzo podobna. Gdyby interesował Was zakup samochodu w jednym z tych państw lepiej zastanowić się 2 razy, choć jak wszędzie znajdują się miłe wyjątki. Tuż za podium znajdują się Niemcy. Tutaj rodzi się pytanie, czy brak limitów, to aż taki dobry pomysł? Ocenę pozostawiam Wam.

Wypadki na drogach

Ile właściwie mamy tych autostrad ?

Przyznacie chyba, że rozwój dróg i autostrad w ostatnich latach nastąpił bardzo szybko. Praktycznie cała Europa jest teraz świetnie skomunikowana. Zresztą sama jazda po Polsce jest teraz niezwykle przyjemna i szybka. Ze śląska nad morze w 5 godzin? Brzmi świetnie! Choć Hiszpania posiada 10 razy więcej autostrad niż my, to jednak plasujemy się w środku całego rankingu. Najlepiej rozwinięte są kraje tranzytowe, przez które odbywa się największy transport towarów handlowych. Zresztą spójrzcie na poniższą infografikę.Dłogości autostrad w Europie

Szczypta historii

W latach 50-tych powstał pomysł utworzenia Tras Europejskich, które miały usprawnić podróż pomiędzy głównymi miastami w kilku państwach. W ich skład wchodziły nie tylko autostrady, ale również drogi ekspresowe i krajowe. Choć obecnie autostrady rozwinęły się na tyle, że drogi ze znaczkiem “E” nie są już tak popularne, to nadal jednak istnieją.
Trasy EuropejskieAutostradą dookoła świata ?

Gdybyśmy zestawione w tym poradniku autostrady ułożyli na równiku, to moglibyśmy ponad dwukrotnie objechać kulę ziemską! Nie mówiąc o tym, że przez Mur Chiński przejechalibyśmy prawie 4 razy. Swoją drogą jest on potężny!

Autostradą przez Chiński Mur

Odpoczynek w trasie

O tym jak ważne jest robienie przerw podczas dłuższych tras mam nadzieję, że nikomu nie muszę przypominać. Z resztą nawet na tych krótkich trasach nie ma sensu się żyłować i gdy czujemy że spada nam poziom skupienia i powoli leci oko, to lepiej zjechać na pobocze i się przewietrzyć. Zrobić kilka kroków, porozciągać się i choćby przemyć twarz wodą. Niby nic takiego, a może być zbawienne dla naszego samopoczucia. Pod względem ilości miejsc postojowych na autostradach prym wiedzie Francja posiadając ich ponad 600, a zaraz za nią plasuje się Hiszpania z ponad 500 miejscami do odpoczynku. Co ciekawe Hiszpania posiada najwięcej stacji benzynowych położonych przy autostradach! Pamiętajcie, że dobre samopoczucie kierowcy nie wpływa tylko na jego komfort jazdy i bezpieczeństwo osób z nim jadących, ale również na innych uczestników ruchu. Jedynym krajem bez miejsca postojowego przy autostradzie jest Cypr.

Punkty postojowe na autostradach

W razie potrzeby wezwij pomoc

Kojarzycie pomarańczowe budki telefoniczne postawione na poboczach autostrady? To tak zwane punkty SOS, z których możemy wezwać pomoc w razie awarii lub wypadku. Choć rozwój sieci komórkowych i dostępność telefonów rozwinęła się na tyle, że powoli odchodzi się od budowania i utrzymywania takich punktów, to jednak nadal możemy je spotkać i z nich skorzystać. Oby jak najrzadziej.

Punkty SOS

Autostrady w Polsce w pigułce

Podsumowując wszystkie powyższe informacje zróbmy mały zarys sytuacji autostradowej w Polsce:

  • 1639 kilometrów autostrad
  • 140 km/h – limit prędkości
  • 478 – liczba wypadków w 2017 roku
  • 24zł za 100km  – średnia opłata odcinkowa
  • 152 punkty odpoczynkowe przy autostradach
  • Najdroższy i prawdopodobnie najbardziej znienawidzony odcinek autostrady to:  Katowice – Kraków – 20 zł za przejechanie 81 kilometrów. Zwłaszcza, że większość ludzi pokonuje tą trasę, aby zaraz za bramkami zjechać na lotnisko w Balicach.

Przed wyruszeniem w trasę…

  • Sprawdź obecnie obowiązujące limity prędkości
  • Zapoznaj się z aktualnymi opłatami za autostrady
  • Przygotuj apteczkę, kamizelkę, gaśnicę i upewnij się, że nie potrzebujesz czegoś więcej
  • Zatankuj auto do pełna w Polsce (mało prawdopodobne, że za granicą będzie taniej, choć warto to też sprawdzić)
  • Wjeżdżając do większych miast na terenie Niemiec, wymagana jest “ekologiczna” naklejka DEKRA – więcej informacji tutaj: https://www.dekra.pl/
  • Warto zadbać o uzupełnienie wszystkich płynów i zabrania zapasowych żarówek. Jeśli rzadko wyruszasz na dłuższe trasy, zawsze możesz podjechać na mały przegląd na stację kontroli pojazdów

To chyba byłoby na tyle. Mam nadzieję, że informacje zawarte w tym przewodniku po autostradach w Europie okażą się przydatne i pomocne, a co najważniejsze usprawnią Waszą podróż. Nie pozostaje mi nic innego jak życzyć Ci szerokiej i bezpiecznej drogi!

Niniejszy przewodnik powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl Po jeszcze więcej informacji możecie zajrzeć tutaj: https://www.oponeo.pl/artykul/autostrady

Napisz komentarz