Kto ma szansę na odszkodowanie od linii lotniczych? Ile pieniędzy można otrzymać? No i gdzie oraz jak to zgłosić?

Gdy planujemy jakąś podróż, a zwłaszcza lotniczą, to ostatnią rzeczą o jakiej byśmy marzyli jest opóźnienie lub odwołanie lotu. Mało przyjemna sytuacja, ponieważ zwykle towarzyszy jej chaos i wzburzenie współpasażerów, co wcale nie przekłada się na lepsze samopoczucie i łatwiejsze ogarnięcie sytuacji. Ponadto, linie lotnicze nigdy nie mówią nam, że możemy starać się o jakiekolwiek zadośćuczynienie. Co prawda w przypadku odwołania lotu zwykle zapewniają jakiś nocleg, jednak nic dodatkowo nie otrzymujemy. Skoro jednak już znaleźliśmy się w tak niefortunnej sytuacji, postarajmy się odnaleźć jakieś korzyści i je wyegzekwować. W takich przypadkach jak opóźnienie lub odwołanie lotu mamy prawo do odszkodowania!

Jak długie musi być opóźnienie, aby ubiegać się o odszkodowanie?

Minimalny czas opóźnienia, pozwalający na wszczęcie procedury ubiegania się o odszkodowanie, to 3 godziny w stosunku do planowanej pory dotarcia do portu docelowego. Warto również pamiętać, że oprócz odszkodowania w formie pieniężnej, po upływie określonego w przepisach czasu opóźnienia lotu, pasażer może domagać się od przewoźnika przysługującego mu prawa do opieki (telefon, napoje, posiłek, nocleg, transport do miejsca zakwaterowania). Świadczenia tego można domagać się, gdy opóźnienie wyniesie:

  • 2 godziny albo więcej – w przypadku lotów do 1500 km;
  • 3 lub więcej godzin – w przypadku dłuższych lotów wewnątrz Unii Europejskiej lub innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 km;
  • 4 lub więcej godzin – w przypadku lotów o odległości ponad 3500 km poza terytorium Unii Europejskiej.

W razie gdy opóźnienie samolotu wyniesie ponad 5 godzin, pasażer, który zdecydował się nie zrezygnować z usługi przewoźnika, może domagać się zwrotu kosztów biletu oraz zapewnienia transportu do miejsca, z którego rozpoczął on swoją podróż.

Jaką wysokość odszkodowania mogę uzyskać ?

Stawki odszkodowań są ustalone z góry przepisami prawa. W indywidualnych sprawach ich wysokość uzależniona jest od odległości dzielącej port wylotu od portu docelowego. I tak, na przykład za opóźnienie lotu powodujące zwłokę w dotarciu do portu docelowego o minimum 3 godziny, odmowę wejścia na pokład lub odwołany lot, należy się pasażerom (od osoby):

  • 250 Euro – dla lotów na dystansie do 1500 km;
  • 400 Euro – dla lotów na dystansie od 1500 km do 3500 km (również dla lotów powyżej 3500 km, w sytuacji gdy każde z lotnisk – zarówno port startu jak i port lądowania – znajduje się na ternie Unii Europejskiej);
  • 600 Euro – dla lotów na dystansie powyżej 3500 km (w sytuacji gdy przynajmniej jedno z lotnisk – port startu lub port lądowania – znajduje się poza terenem Unii Europejskiej).

Przyznacie chyba, że sumy są całkiem pokaźne i byłoby wielce szkoda, gdyby gdzieś przepadły zamiast trafić do naszej kieszeni. Za taką kwotę możemy kupić przecież bilet na kolejną podróż!

Gdzie i jak zgłosić się po odszkodowanie ?

W tym celu z wielką pomocą przychodzi nam portal AirCashBack ! Dzięki niemu możemy sprawdzić czy i w jakiej wysokości należy Nam się odszkodowanie. Co więcej, w przypadku pozytywnej oceny sytuacji poprowadzą Naszą sprawę od początku do końca. Warto mieć specjalistów po swojej stronie, ponieważ jeśli  opóźnieniu lub odwołaniu lotu towarzyszyły tzw. “okoliczności nadzwyczajne”, to uzyskanie odszkodowania może być uciążliwe lub nawet niemożliwe. Ja ze swojej strony mogę ich śmiało polecić, a Was zachęcam do zapoznania się z ich ofertą. W końcu możemy tylko zyskać, a złożenie roszczenia jest całkowicie bezpłatne! Pamiętajcie również, że odszkodowanie można otrzymać nawet za loty, które odbyły się kilka lat temu.



Komentarz

  1. Czasem pasażerowie nawet nie wiedzą od czego zacząć drogę do uzyskania należności i próbują na własną rękę działać. Jest mnóstwo firm zajmujących się tylko odszkodowaniami lotniczymi, więc warto się udać do specjalistów.

Napisz komentarz